Обир, достоен за „Бандата на Оушън“ – но не
в Холивуд, а в
Тимбукту.
|
За пазителите на древното културно наследство на Близкия
изток и Северна Африка, ислямистките групировки в последно време създават
отчаяно предизвикателство. След превземането на историческия иракски град Мосул
в началото на 2014-а, Ислямска държава заграби и разруши джамии, храмове,
църкви и други свещени места в региона. Джихадистите продължават със своите
„културно прочистващи“ операции от Тикрит до Триполи.
В това зловещо шествие е имало спорадично победи за
културата срещу екстремизма, като превземането обратно на Палмира миналия месец
– град, който сега може бъде възстановен до нещо близко до предишната си слава.
А по-малко познат случай включва изненадващ герой – 51-годишният колекционер на
книги и библиотекар Абдел Кадер Хайдара в легендарния град Тимбукту, в Мали,
разказва „Уолстрийт Джърнал“.
Историята започва през април 2012 г., когато Хайдара се
завръща у дома след бизнес пътуване – за да научи, че слабата малийска армия е
отстъпила и че близо 1000 ислямистки бойци от един от африканските филиали на
Ал Кайда са окупирали града. Той се сблъсква с иманяри, огнестрелен огън и
черни флагове, веещи се над правителствените сгради, и се опасява, че десетките
библиотеки и хранилища в Тимбукту – дом на стотици хиляди редки арабски
ръкописи – ще бъдат ограбени.
Самият Хайдара има в личната си колекция малък Коран в
неправилна форма от XII век, написан върху пергамент от изсушена кожа на риба,
и украсен със светещи сини арабски букви и позлата. Неговата колекция разполага
и с множество светски книги – ръкописи за астрономия, поезия, математика,
окултни науки и медицина, като например том от 254 страници за хирургия и
еликсири от птици, гущери и растения, писан през 1684-а в Тимбукти.
„Много от ръкописите показват, че ислямът е религия на
толерантността“, казва той.
Хайдара знае, че много от произведенията в хранилищата на
града са древни примери за мотивирания дискурс и разум, които джихадистите, със
своята нетърпимост и сковани възгледи за исляма, искат да унищощожат.
Ръкописите, мисли си колекционерът, неминуемо ще се превърнат в мишена.
Няколко дни след началото на джихадистката окупация Хайдара,
който е работил професионално като реставратор на книги и архивист, се среща с
колегите си в офиса на Библиотечната асоциация на Тимбукту, която самият той
учредява 15 години по-рано.
„Мисля, че трябва да се вземат ръкописите от големите сгради
и да се разпръснат в семейни домове из града – казал им той. – Ние не искаме те
да открият огромни колекции и да ги заграбят или унищожат.“
Месеци по-рано от офиса на Фондация Форд в Лагос, Нигерия,
отпускат на Хайдара субсидия от 12 хиляди долара за изучаване на английски език
в Оксфорд през есента и зимата на 2012-а. Парите са свързани към спестовна
сметка. Той пише на фондацията и моли за разрешение да се преразпределят средствата
– за защита на ръкописите от ръцете на окупаторите в Тимбукту. Парите са
отпуснати след три дни. Хайдара и племенникът му събират цял екип – от
архивисти, секретари, екскурзоводи в Тимбукту и половин дузина роднини на
библиотекари.
Резултатът е обир, достоен за „Бандата на Оушън“. Те купуват
метални и дървени сандъци по около 50-80 на ден, правят контейнери от петролни
варели и набелязват безопасни къщи из гради и покрайнините. Организират малка
армия от опаковчици, които работят тихо в тъмното и уреждат сандъците с
безценни артефакти да се пренасят с магарета към новите си скривалища.
В продължение на осем месеца операцията включва стотици
опаковчици, шофьори и куриери. Те контрабандно пренасят ръкописите извън
Тимбукту – по суша и по река, през контролно-пропусквателните пунктове на
джихадистите към територии под контрола на правителството. До момента, когато
френски части нахлуват от север, през януари 2013-а, екстремистите са успели да
унищожат само 4000 от близо 400 хилядите древни ръкописи на Тимбукту.
„Ако не бяхме действали – казва Хайдара, – е почти 100%
сигурно, че много, много други щяха да бъдат изгорени.“
Хайдара е особено горд от спасяването на един ръкопис –
разпадащ се физически том за разрешаването на конфликта между кралствата на Борно
и Сокото към това, което днес е Нигерия, текст, който е дело на суфистки воин и
интелектуалец, управлявал за кратко Тимбукту в средата на XIX век.
Този човек, твърди Хайдара, е джихадист в оригиналния и
най-добър смисъл на думата – такъв, който се бори срещу злите идеи, желания и
гняв в себе си и ги подчинява на разума и подчинението на Божиите заповеди…