неделя, 26 юли 2015 г.

Колко печелят писателите

Джеймс Патерсън 
Писателят Джеймс Патерсън води класацията за най-печеливши писатели за втора поредна година – той е спечелил 89 милиона долара за последните 12 месеца, се посочва в класацията на „Форбс“ за 2015 г. В списъка се очертава тенденция за силния напредък на младежката литература – второто и третото място са за фаворитите на тийнейджърите Джон Грийн и Вероника Рот. Харпър Ли пък не попада в класацията, но тя е била изготвена преди излизането на продължението на „Да убиеш присмехулник“.

Единият от авторите на т.нар. young adult литература, Джон Грийн е спечелил приблизително 26 милиона долара за изминалите 12 месеца, най-вече благодарение на продажбите на „Вината в нашите звезди“. Трогателната любовна история продаде над 3,5 милиона екземпляра само в САЩ през 2014 г., а екранизацията ѝ с бюджет едва 12 милиона натрупа приходи от 307 милиона. Цифрите за класацията от 2014 г. сочат, че за предходната година Грийн е спечелил над 17 милиона долара, а благодарение на новия филм по негов роман, „Хартиени градове“, няма изгледи приходите му да тръгнат надолу.

И другата популярна авторка на младежка литература, Вероника Рот, е натрупала 25 милиона долара, увеличение от 8 млн. в сравнение с класацията от миналата година. Тази година Рот, прочула се с трилогията „Дивергенти“, дели третото място с Даниел Стийл.

Въпреки възхода на Грийн и Рот, първенството на Патерсън не изглежда никак застрашено – той е спечелил с 38 милиона долара повече отколкото двамата си колеги, взети заедно. Това се дължи най-вече да изключителната му продуктивност – той издава, с помощта на цял екип от съавтори, по около 16 книги на година. Патерсън, известен и с филантропията си (миналата година например той дари 1 милион долара като субсидии за независими книжарници, а сега подкрепя с 1,5 милиона училищни библиотеки в Щатите), е спечелил над 770 милиона долара от издадени книги от 2004 г. насам.

Петото място в тазгодишната класация е за автор на книги за деца – Джеф Кини, популярен с историите си за Дръндьото. Кини е спечелил 23 милиона долара за 12-месечния период.

Много от членовете на клуба на най-успешните по продажби писатели са в класацията от много години – това са авторката на романтична и хумористично-криминална литература Джанет Еванович (21 млн. тази година) и майстора на ужаса Стивън Кинг (19 млн.), които дори са били водачи, съответно през 2007 и 1999. Друг вече постоянен участник е Джоан Роулинг, майката на Хари Потър, която и с псевдонима си Робърт Галбрейт е натрупала 19 милиона долара.

Нора Робъртс заема деветото място – но най-вече благодарение на дългия си списък с романи (над 220 книги), които все още се продават отлично. Тя е спечелила 18 милиона долара.

Макар да е написал доста по-малко книги от обичайното, Джон Гришам също остава в класацията – с 14 милиона долара. Колегата му в трилърите Дан Браун пък е с 13 милиона, спад от цели 28 милиона през 2014 г. Авторът на „Шифърът на Леонардо“ не е издавал нова книга от „Ад“ през 2013 г., но тя все още продължава да се търси на пазара.

Отново с по 13 милиона приходи са Сюзан Колинс с трилогията ѝ „Игрите на глада“, както и Джилиън Флин – две от общо седемте жени в списъка с 16 имена. Толкова са и печалбите на автора на поредицата за Пърси Джаксън Рик Риърдън.

С 12 млн. последното място в класацията делят наглед несъвместимите Е. Л. Джеймс и Джордж Мартин – автори съответно на еротичната поредица със спорни качества „50 нюанса сиво“ и фентъзи серията „Песен за огън и лед“, по която се снима телевизионният сериал „Игра на тронове“.

Една писателка, чието име често е в медиите в последните месеци, обаче не попада в класацията – Харпър Ли. Замерванията обаче са приключили преди в продажба да тръгне нейната „нова“ книга – Go Set a Watchman, продължение на шедьовъра на американската литература „Да убиеш присмехулник“. От нея тя печели средно по 2,5 милиона годишно, което не е достатъчно за надскачането на бариерата от 10 млн. за влизане в класацията.

Списъкът отчита също приходи от чуждестранни продажби и пари от книги, които са излизали в предишни години, което е от полза най-вече за продуктивните автори, за разлика от онези само с една книга като Ли.