вторник, 28 октомври 2014 г.

На тази дата: 28.10.2002г. Светът чества ден на анимацията

Първо представление на „Оптичния театър“ 
на Емил Рейно в Париж, 1892 г.
На 28 октомври светът отбелязва Международния ден на анимацията. Обявен е за такъв през 2002 г. в чест на първата публична прожекция на Емил Рейно на т.нар. светлинни пантомими.

Какво всъщност представлява анимацията? Тя е бързо последователно показване на образи на неподвижни елементи с цел създаване на илюзия за движение. Това е оптична илюзия, дължаща се на известното забавяне (зрителна персистенция) в обработката на образа, получен от зрителния апарат, от мозъка на човека. Най-често анимацията се прави с помощта на техниките на заснемане на видео и филми.

Блактън се счита за първият аниматор, 
а филмът му Humorous Phases of Funny Faces 
се сочи за първия анимационен филм.
При продукцията на филми се използват техники, чрез които всеки кадър на филма е
изработен самостоятелно. Тези кадри могат да бъдат създадени чрез фотографиране на нарисуван образ или с правенето на малки промени на макет (както е в пластилиновата анимация). След това всичко се заснема със специална камера. Когато кадрите се свържат заедно и резултатът се гледа, наблюдаващият има илюзията, че вижда непрекъснато движение. Създаването на подобен тип филми е доста трудоемко и продължително, но развитието на компютърната анимация ускорява процеса.

Френският изобретател Емил Рейно е един от първите, които създават т.нар. светещи пантомими през 1877 г., още преди появата на кинематографа. Той патентова своя „Оптичен театър“, в който използва перфорирана лента с желатинови пластинки за прожекция на хумористични и наивни рисувани сценки, синхронизирани с музика и звукови ефекти, композирани от него самия.
Жорж Мелиес е френски кинотворец, който става известен с развиването на много технически и разказвателни елементи на филмовото изкуство в ранния етап на киното. Открива многократната експозиция, stop motion, ускорената и забавената киноснимка и покадровото оцветяване на филма. Заради уменията си да трансформира реалността във филмите си, понякога го наричат киномагьосник.

Друг французин, Емил Кол прави първите реални стъпки на анимационните филми във Франция. През 1908 г. той създава филма Fantasmagorie. Героят е човече от пръчици, което се среща с различни обекти, които се превръщат в други — например бутилка от вино става цвете. На две места на сцената излизат и ръцете на аниматора. Изработването на филма е чрез рисуване на всеки кадър върху хартия и след това заснемане на кадъра на негативен филм, което прави изгледа тъмен. Това е първият филм, направен с техниката на традиционната анимация.

Американският рисуван филм през 30-те и 40-те години 
се свързва с феномена Мики Маус на Уолт Дисни.
Пионерът на американския анимационен филм е Джеймс Стюарт Блактън. Той първи използва
техниката stop-motion и рисуване на ръка. Ученик на Томас Едисън, той създава тези концепции в началото на ХХ век, като първата му работа е от 1900 г. Блактън се счита за първият аниматор, а филмът му Humorous Phases of Funny Faces се сочи за първия анимационен филм. Голям принос за развитието на американската анимация има Уинзър Маккей. Той е успешен автор на комикси за вестниците и пренася вниманието си към детайла и към филмите. Налага се цели екипи да рисуват многото подробности в кадрите на филмите му. Сред тях са Малкият Немо, Динозавърчето Гърти и Потъването на Лузитания.
Сред европейските автори на анимация в първите години на ХХ век са Ханс Рихтер, Валтер Рутман, Викинг Егелинг, Оскар Фишингер, Бела Бартош. Лоте Райнигер се счита за откривателка на силуетния филм, а Владислав Старевич е пионер на кукления филм. Към 1910 г. производството на късометражни анимационни филми вече е отделна индустрия и те започват да се показват в киносалоните.

Американският рисуван филм през 30-те и 40-те години на миналия век се свързва с феномена Мики Маус на Уолт Дисни пожънал небивал търговски успех и доказал силата на мърчандайзинга в американската филмова индустрия. Подобни герои, отговарящи на масовия вкус, са Осуалд щастливият заек, Попай Моряка, Коко клоунът, Супермен и др. Други известни анимационни студии през този период са Флайшър и UPA (United Productions of America — Юнайтед Продакшънс оф Америка)