неделя, 14 септември 2014 г.

България получава най-много спрямо това, което внася в ЕС

„България е най-големият нетен бенефициент за следващите 7 години. Ние относително
получаваме най-много спрямо това, което внасяме в ЕС", каза Кристалина Георгиева в първото си интервю у нас след избирането й за еврокомисар по бюджета и вицепрезидент на Европейската комисия.

"Имаме 16 млрд. евро – моята работа ще е с правителството да сме сигурни, че тези пари се използват до последния лев", заяви Георгиева в предаването „120 минути” по бТВ.

По думите й тези пари трябва да се използват така, че "да създават повече динамика в нашата икономика, повече работни места”.

„Честото на България за вицепрезидентското място и добрия ресор. Това е голяма отговорност – 142 000 000 000 млрд. евро”, отбеляза Георгиева.

На въпрос дали големият бюджет, за който ще отговаря, я плаши, Кристалина Георгиева отговори: „Знам, че е много важно, чувствам голяма отговорност. Не ме плаши, защото имам чудесен екип, с който ще работя от 1 ноември нататък. Освен това знам, че имам подкрепата на всички европейци, които искат тези пари да работят добре за тях – това и ще правя”.

"Аз работя за това в Европа да има повече растеж, повече работа за хората, по-добро образование, а това значи и по-добър контрол върху използването на парите. Дали е в България или някъде другаде, ние трябва да сме отговорни към нашите данъкоплатци, те финансират проектите", каза еврокомисарят.

„Там, където България може да се конкурира за средства извън тези 16 млрд. евро, се надявам да намерим възможности и да дам добри съвети, за да се конкурираме и да печелим колкото се може повече”, допълни Георгиева.

За това, че в нейния ресор попада и Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ), на която България е стар познайник, Георгиева посочи: „Работя за това в Европа да има повече растеж, повече работа, по-добро образование. Това значи и по-добър контрол върху използването на парите”.

Кристалина Георгиева предпочете да не коментира опитите за саботиране на кандидатурата й от различни политически и медийни кръгове у нас: „Ние сме малка страна, малък елит. Трябва да се държим за ръце, трябва да си помагаме. Аз, да Ви кажа, за тях не мисля, това си е на тяхната съвест. По-скоро искам да кажа едно благодаря на хората, които ме подкрепят, особено на правителството, което издигна моята кандидатура”.

На шега Георгиева каза, че сега ще трябва да си смени калкулатора с професионален, защото „на моя обикновения не му се събират всичките нули, които са сега в рамките на бюджета на съюза”.

Тя внесе светлина и по любимия на някои медии въпрос с рожденото й име: „От деня, в който съм се родила, се казвам Кристалина. Кръстена съм на баба ми Кръстина. Майка ми и двете ми лели, и трите – покойници, са ми измислили това по-модерно име. С него работя и с него държа високо знамето на страната ми”.